Home » Oferta » Opłata produktowa » Opłata produktowa dla opon, olejów i smarów – co musisz wiedzieć?

Opłata produktowa dla opon, olejów i smarów – co musisz wiedzieć?

Wprowadzanie na rynek smarów, olejów i opon pneumatycznych wiąże się z obowiązkiem uiszczania opłaty produktowej. Jest to opłata środowiskowa, której celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu odzysku odpadów powstających z tych produktów. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować nałożeniem kar finansowych.

Czym jest opłata produktowa?

Opłata produktowa, uregulowana Ustawą z dnia 11 maja o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, to obowiązkowa należność nakładana na przedsiębiorców wprowadzających na terytorium kraju określone produkty. Dotyczy to szczególnie firm zajmujących się dystrybucją olejów smarowych oraz innych preparatów smarowych, a także opon. Przedsiębiorcy mogą uniknąć wysokości należnej opłaty produktowej przez osiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów lub zlecając to zadanie organizacji odzysku. Szczegółowe stawki znajdują się w załączniku nr 4a do ustawy i dotyczą również produktów pochodzących z wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów. System ten ma na celu efektywne zarządzanie odpadami powstałymi z produktów smarowych po ich zużyciu oraz minimalizację ich negatywnego wpływu na środowisko.

Jakie firmy muszą rozliczać opłatę produktową?

Obowiązek rozliczania opłat produktowych dla poszczególnych produktów dotyczy przedsiębiorców, którzy:

  • Wprowadzają na rynek krajowy opony pneumatyczne, oleje lub smary, zarówno jako produkty samodzielne, jak i w ramach innych produktów, takich jak pojazdy czy urządzenia mechaniczne.

Importują lub dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia tych produktów w celu dalszej dystrybucji, lub użycia na terenie kraju.

Kto jest zwolniony z opłaty produktowej?

Warto zauważyć, że nawet niewielkie ilości wprowadzanych produktów mogą generować obowiązek wniesienia opłaty produktowej, chyba że naliczona kwota nie przekracza 100 zł rocznie – w takim przypadku przedsiębiorca jest zwolniony z opłaty, ale nadal musi złożyć odpowiednie sprawozdanie.

Jak wygląda sprawozdanie do BDO?

Przedsiębiorcy są zobowiązani do składania sprawozdania o wysokości należnej opłaty za pośrednictwem Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO). Sprawozdanie to należy złożyć do 15 marca każdego roku za rok poprzedni. W przypadku opłaty produktowej za smary, opony i oleje, opłatę wnosi się do 31 marca

Sprawozdanie powinno zawierać informacje o ilości i rodzaju wprowadzonych na rynek produktów oraz o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu. Należy je złożyć wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO.

Jakie są stawki opłaty produktowej?

Wysokość opłaty produktowej zależy od rodzaju produktu oraz masy wprowadzonej na rynek. Stawki opłat oraz wymagane poziomy odzysku i recyklingu są określane w ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz odpowiednich rozporządzeniach.

Dla opon, olejów i smarów obowiązują odrębne stawki i poziomy odzysku, które przedsiębiorca musi uwzględnić przy obliczaniu należnej opłaty. Warto regularnie monitorować zmiany w przepisach, aby być na bieżąco z aktualnymi wymaganiami.

Jak uniknąć opłaty produktowej za opakowania ?

Wniesienie opłaty nie zawsze jest jednak konieczne, ponieważ w poszczególnych ustawach wskazano przypadki, gdzie nie wymaga się uiszczenia opłaty. 

Zwolnienie z opłaty produktowej w przypadku preparatów smarowych i opon pneumatycznych występuje, jeżeli kwota z naliczenia opłaty produktowej nie przekracza 100 złotych.

Jakie kary grożą za brak rozliczenia?

Niedopełnienie obowiązku złożenia sprawozdania lub uiszczenia opłaty produktowej w wymaganym terminie może skutkować:

  • Odgórnym wyliczeniem należnej opłaty przez marszałka województwa, wraz z naliczeniem odsetek za zwłokę.
  • Karą grzywny za niezłożenie sprawozdania BDO w terminie.

Aby uniknąć sankcji, ważne jest terminowe i prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków związanych z opłatą produktową.

Pomoc przy opłacie produktowej – to oferujemy

Biuro Realizacji Ochrony Środowiska SOZOS to firma specjalizująca się w obszarze opłat środowiskowych. Świadczymy usługi dla przedsiębiorstw związane z obliczaniem należnych opłat, składaniem niezbędnych sprawozdań w tym zakresie, a także doradzaniem, celem zmniejszenia kosztów. Współpraca z Biurem SOZOS pomaga firmom w prawidłowym naliczaniu opłat produktowych oraz pozwala uniknąć błędów i konsekwencji prawnych.

W ramach oferowanych usług pomagamy w zagadnieniach związanych z opłatą produktową. Świadczymy usługi doradcze i zapewniamy kompleksową obsługę przedsiębiorstw w zakresie pozostałych obowiązków dotyczących wprowadzania produktów oraz produktów w opakowaniach na rynek.

Oferujemy:

  • rejestrację podmiotów w BDO;
  • pomoc w uzyskaniu decyzji środowiskowej i niezbędnych pozwoleń oraz zezwoleń;
  • obliczanie należnych opłat produktowych;
  • przygotowywanie corocznych sprawozdań – https://sozos.pl/oferta-ochrona-srodowiska/rozliczenie-i-sprawozdania/ – oraz wniosków o pomoc de minimis;
  • realizację bieżących obowiązków związanych z wprowadzeniem produktów oraz produktów w opakowaniach;
  • pomoc w optymalizacji kosztów związanych z obowiązkiem uiszczania opłat produktowych; 
  • kompleksową obsługę przedsiębiorstwa w zakresie obowiązków związanych z wprowadzeniem produktów oraz produktów w opakowaniach, w tym z opłatą produktową. 

W ramach usług Biura SOZOS eksperci dokonują analizy działalności firmy pod kątem opłat produktowych. Na podstawie zgromadzonych danych oraz przepisów prawa, naliczają właściwe opłaty, uwzględniając fakultatywne zwolnienia. Takie działanie pozwala przedsiębiorcom na skupienie się na swojej działalności biznesowej.

Po obliczeniu opłat produktowych oraz złożeniu wymaganego sprawozdania następuje ich rozliczenie przez właściwe miejscowo urzędy marszałkowskie. Dbamy o terminowe przekazanie opłat oraz o prawidłowe sporządzenie dokumentacji związanej z tym procesem. Ponadto w SOZOS służymy pomocą w przypadku ewentualnych kontroli, udzielając wsparcia merytorycznego oraz przygotowując niezbędne dokumenty.

Współpraca z Biurem Realizacji Ochrony Środowiska SOZOS to szansa dla przedsiębiorstw na rzetelne wsparcie w zakresie opłat produktowych.