Zezwolenia na zbieranie odpadów oraz na wtórne odpady są uregulowane w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Ustawa ta podaje, że:
– gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsca przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i niepowodujących zmian w odpadach;
– tymczasowe magazynowanie odpadów przez osobę odbierającą odpady;
– procesy odzysku, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk;
– procesy unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające unieszkodliwianie;
W świetle aktualnych przepisów wydawanie zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów powinno zostać poprzedzone oceną wpływu na środowisko (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach).
Ważną zasadą jest to, że nie ma możliwości przeniesienia pozwolenia na inny podmiot.
„Zezwolenie na zbieranie odpadów ma charakter publicznoprawnego podmiotowego (osobistego) uprawnienia, a jego przeniesienie na inny podmiot nie zostało dopuszczone przez obowiązujące przepisy. Jest to akt publicznoprawny, którego zakres przedmiotowy obejmuje udzielenie uprawnień publicznoprawnych, regulowanych przepisami materialnego prawa administracyjnego, jak i publicznego prawa gospodarczego, mającymi na celu ochronę interesu publicznego. Dlatego też przesłanka ochrony interesu publicznego, a więc także ochrony środowiska, jest podstawą zasady nieprzenoszalności (sukcesji) uprawnień wynikających z zezwolenia” (Wyrok NSA z 12.01.2018 r., II OSK 789/16, CBOSA).
– wydania zezwolenia na zbieranie odpadów, w przypadku gdy maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku przekracza 3000 Mg.
Jeśli co najmniej jedno z ww. przedsięwzięć leży w kompetencjach marszałka, organem odpowiedzialnym za wydanie pozwolenia na przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na zbieranie odpadów jest marszałek województwa, w odniesieniu do wszystkich takich przedsięwzięć, nawet jeśli w przypadku niektórych z nich właściwy byłby starosta.
Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów oraz na przetwarzanie odpadów należy dołączyć m.in.:
1) Zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą bądź wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej – za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.
2) Zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz. U. z 2023 r. poz. 659).
3) Oświadczenie, że w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł.
Przetwarzanie odpadów niestety jest coraz większym problemem we współczesnym świecie, utrudniającym ochronę środowiska. Posiadacze odpadów prowadzący działalność w zakresie zbierania odpadów, przed rozpoczęciem przedsięwzięcia muszą w Polsce wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie otrzymania zgody na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Uzyskanie takiego zezwolenia jest procesem czasochłonnym i skomplikowanym, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów, np. Biura Realizacji Ochrony Środowiska SOZOS. Świadczy ono kompleksowe usługi w zakresie uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub ich przetwarzanie.
Posiadacz odpadów obowiązany jest do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów. W przeciwnym razie prowadzenie takiej działalności jest niezgodne z prawem i może podlegać określonym karom. Może skutkować też cofnięciem zezwolenia na zbieranie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów, a nawet nakazem wstrzymania działalności. Ważne jest jednak również podkreślenie, jak wielki wpływ mają takie działania na środowisko przyrodnicze oraz na bezpieczeństwo ludzi. Dlatego, aby działać właściwie, należy bezwzględnie przestrzegać obowiązujących przepisów.
Sankcje dotyczące gospodarki odpadami uwzględniającej zbieranie i przetwarzanie odpadów określają przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Wynika z nich, że:
Aby uzyskać więcej informacji o możliwości odstąpienia od wymierzenia kary — PRZECZYTAJ ARTYKUŁ
W ramach świadczonych przez nas usług oferujemy pomoc w przygotowaniu wniosków o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów lub ich zbieranie. Przeprowadzamy pełny proces uzyskania zezwolenia (wraz z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach), a także zapewniamy kompleksową obsługę przedsiębiorstwa po uzyskaniu zezwolenia.
Co oferujemy?
Przedsiębiorcy, którzy korzystają z usług naszego Biura Realizacji Ochrony Środowiska SOZOS, mogą być pewni, że proces uzyskania zezwolenia zostanie przeprowadzony prawidłowo i sprawnie. Profesjonalne i merytoryczne wsparcie na każdym etapie sprawy pozwoli uniknąć jakichkolwiek błędów, co mogłoby opóźnić czas oczekiwania na zezwolenie, a nawet prowadzić do jego nieotrzymania. Ponadto należy wspomnieć, że współpraca z biurem SOZOS pozwala przedsiębiorcy zaoszczędzić cenny czas i skupić się na prowadzeniu działalności.