Home » Oferta » Pomoc oraz obsługa BDO

Rejestr BDO - pomoc i obsługa wpisu

Czym jest BDO i kto powinien dokonać rejestracji?

BDO, czyli Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami, to system do gromadzenia informacji o odpadach. Rejestr ten służy do realizacji obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych, które muszą spełniać przedsiębiorcy związani z gospodarką odpadami. Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach firmy, które wytwarzają odpady lub wprowadzają na rynek produkty, są zobowiązane do rejestracji w systemie BDO.

Należy pamiętać, że brak rejestracji lub niewłaściwe prowadzenie ewidencji może skutkować poważnymi sankcjami, w tym wysokimi karami pieniężnymi .

Kto musi złożyć wniosek o wpis do BDO?

Obowiązek rejestracji w BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy m.in.:

Wytwarzają odpady i muszą prowadzić ich ewidencję,
Transportują odpady,
Wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
Prowadzą sklepy lub hurtownie udostępniające reklamówki foliowe,
Produkują, importują lub kupują opakowania w ramach transakcji wewnątrz Unii Europejskiej.

W związku z powyższym konieczność wpisania firmy do BDO dotyczy między innymi:

  • sklepów stacjonarnych,
  • sklepów internetowych,
  • firm budowlanych,
  • gabinetów kosmetycznych,
  • producentów i importerów baterii i akumulatorów,
  • producentów i importerów pojazdów (w tym samochodów osobowych, ciągników siodłowych i innych),
  • producentów i importerów opakowań i produktów w opakowaniach,
  • producentów i importerów sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
  • producentów i importerów olejów i innych środków smarnych,
  • producentów i importerów opon,
  • rolników powyżej 75 ha ziemi,
  • warsztatów samochodowych,
  • zakładów produkcyjnych,
  • prowadzących działalność w zakresie transportu odpadów,
  • sprzedawców odpadów.

Jak uzyskać wpis i numer rejestrowy BDO?

Aby uzyskać wpis do BDO, należy wypełnić wniosek, który składa się do marszałka województwa właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania. We wniosku trzeba podać dane dotyczące rodzaju działalności, np. wprowadzania na rynek opakowań, baterii, pojazdów czy sprzętu elektrycznego. W niektórych przypadkach, złożenie wniosku wymaga uiszczenia opłaty rejestrowej. Po pozytywnym rozpatrzeniu, firma otrzymuje numer rejestrowy, który jest niezbędny do prowadzenia działalności związanej z gospodarką odpadami bądź wprowadzaniem na rynek produktów.

Obowiązki wynikające z rejestracji w BDO

Zarejestrowane w BDO firmy muszą prowadzić szczegółową ewidencję rodzajów odpadów oraz ilości odpadów, które wytwarzają, przetwarzają bądź zbierają. Każda działalność powinna precyzyjnie raportować te dane, aby spełnić wymogi prawne i uniknąć sankcji. Przedsiębiorcy są zobowiązani do regularnego raportowania ilości odpadów przekazywanych do zagospodarowania lub unieszkodliwienia.

System BDO wspiera przedsiębiorców w:

  • Prowadzeniu ewidencji odpadów,
  • Wystawianiu kart przekazania odpadów (KPO),
  • Potwierdzaniu przejęcia i transportu odpadów,
  • Składaniu corocznych sprawozdań dotyczących wytwarzanych odpadów i ich zagospodarowania.

Dzięki BDO firmy mogą także składać wnioski o pomoc de minimis, co stanowi dodatkową korzyść.

Korzyści dla środowiska i przedsiębiorców

Ustawa o odpadach reguluje zasady dotyczące systemu BDO, wprowadzając szereg obowiązków związanych z gospodarowaniem odpadami. BDO przynosi wymierne korzyści zarówno środowisku, jak i przedsiębiorcom, którzy mogą lepiej zarządzać procesami związanymi z odpadami, wykazując zgodność z przepisami.

Aby zalogować się do BDO kliknij – TUTAJ
Aby dowiedzieć się więcej o obowiązkach dotyczących BDO – PRZECZYTAJ ARTYKUŁ

Co grozi za brak wpisu do Bazy?

Opłata rejestrowa w BDO

Firmy podlegające obowiązkowi wpisu do BDO w zakresie produktów oraz opakowań muszą dokonywać corocznych opłat. W 2024 roku dla mikroprzedsiębiorców wynosi ona 100 zł, a dla pozostałych firm – 300 zł. Opłata obejmuje m.in. przedsiębiorców wprowadzających na rynek sprzęt elektryczny, pojazdy czy opony. Brak wpłaty może skutkować wykreśleniem firmy z rejestru.

Sankcje dotyczące BDO regulują przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, z której wynika, że:

  1. Za gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru – należy się kara aresztu albo grzywny
  2. Za brak wniosku o wpis do rejestru/o zmianę wpisu do rejestru lub o wykreślenie z rejestru albo złożenie wniosku niezgodny ze stanem faktycznym – należy się kara aresztu albo grzywny
  3. Za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru – należy się administracyjna kara pieniężna 1 000 zł – 1 000 000 zł
  4. Za nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością objętą wpisem do Rejestru-BDO – należy się administracyjna kara pieniężna 1 000 zł – 1 000 000 zł
  5. Za transport odpadów bez wpisu do Rejestru-BDO – należy się administracyjna kara pieniężna od 2 000 do 10 000 zł
  6. Za niedostarczenie odpadów przez transportującego odpady do posiadacza odpadów/miejsca przeznaczenia odpadów, wskazanego przez zlecającego usługę transportu odpadów – należy się administracyjna kara pieniężna 1 000 zł – 100 000 zł
Aby dowiedzieć się więcej o możliwości odstąpienia od wymierzenia kary- PRZECZYTAJ ARTYKUŁ

Rejestr BDO krok po kroku - jesteśmy, by pomóc

Biuro Realizacji Ochrony Środowiska SOZOS to doświadczeni eksperci, którzy oferują szeroki zakres usług związanych z obsługą BDO. Ich pomoc obejmuje wszelkie aspekty związane zarówno z funkcjonowaniem systemu, jak i bieżącymi wymogami prawnymi dotyczącymi gospodarki odpadami. Współpracując z SOZOS, przedsiębiorstwa mogą liczyć na kompleksowe wsparcie w zakresie m.in. sporządzania sprawozdań z realizacji obowiązków ochrony środowiska, przygotowywania dokumentacji oraz ewidencjonowania danych o odpadach.

Pomożemy Ci zarejestrować się w BDO i prowadzić ewidencję odpadów

Nasze usługi są ukierunkowane na efektywne oraz rzetelne rozwiązywanie problemów związanych z obowiązkami dotyczącymi BDO. Oferujemy:

  • Rejestrację podmiotów w BDO,
  • Pomoc w uzyskaniu pozwolenia na wytwarzanie odpadów bądź zezwolenia na ich zbieranie lub przetwarzanie,
  • Prowadzenie ewidencji odpadów lub nadzór nad jej prowadzeniem,
  • Przygotowywanie oraz obsługa kart przekazania odpadów,
  • Przygotowywanie corocznych sprawozdań oraz wniosków o pomoc de minimis,
  • Wyszukiwanie oraz nadzór nad firmami zajmujących się odbiorem i transportem odpadów,
  • Nadzór nad prawidłowym postępowaniem z odpadami,
  • Pełną obsługę BDO w firmie,
  • Doraźną pomoc merytoryczną dotyczącą BDO.

Dzięki współpracy z naszymi ekspertami zyskujesz pewność, że Twoja firma działa zgodnie z obowiązującymi przepisami, unikając ryzyka sankcji.

Skontaktuj się z nami już dziś, aby zyskać pełne wsparcie w zarządzaniu obowiązkami związanymi z BDO!